2015. március 6., péntek

Az utolsó tanév....

Hát eldőlt,megálmodtam, illetve a fáradtságtól éjjel is forogva ráébredtem, hogy tényleg vége. 30 év volt és most már tudom, hogy ez lesz az utolsó tanévem. 
Most este 7 óra van, hétkor indultam ma a suliba. Szegregált osztályommal (értelmi fogyatékosokkal) és délelőttös ügyelettel töltöttem 8 órát - igaz, egy lukas volt, de akkor az éppen terepgyakorlaton hetek óta nálam levő hallgatóval foglalkoztam és készültünk fel a következő hét óráira. Háromnegyed négykor elengedtem a gyerekeket, aztán ott maradtam kicsit a teremben, mert nem nagyon volt erőm felállni. Öt előtt egy kicsivel már itthon is voltam és először ettem ma, inni se sokat a nap folyamán. Benn se erre, se arra nincs idő. Én nem fogok a vécé előtt kajálni, se az udvaron. Már régen nincs a pedagógusoknak szünetük. Régebben összeültünk a szünetekben a kollégákkal és míg nyugodtan ettünk, ittunk, kávéztunk, közben megbeszéltük a történteket. Rengeteget lehetett tanulni egymástól és az volt a mi mindennapi szupervíziónk. Ma ez sincs. Nincs ki értékelje a munkádat, megerősítsen vagy elbizonytalanítson. Nincs pihenés, töltekezés, semmi. De nincs már nyári szünet se, nincs könyvpénz, ruhapénz, kafetéria, jutalom, a minőségi munka elismerése, nincs pénz a kötelező továbbképzésekre, nincs semmi. Van alapbér, mert ugye nincs helyettesítési pénz, túlórapénz. 
Miért csodálkozunk azon, hogy kiégtek a pedagógusok - ha nem is éhbérért, de szinte minimálbérért dolgozunk - életpálya marhaság ide vagy oda. Magam például a 30 éves munkaviszonyommal és két diplomámmal is beleragadok a Ped.I-be és esélyem sincs arra, hogy feljebb kerüljek. Eddig se érdekelt, és most se. Egész egyszerűen nem bírom a heti 50-60 óra munkát. Elég volt. Elég volt, hogy szerencsétlen gyerekeket "vakarok ki a koszból" hatalmas erőfeszítésekkel, munkával és a társadalom tehetetlensége, állapota miatt ugyanoda kerülnek vissza. Szebbé teszem azt az egy évüket, amíg az enyémek (mert kedves kormányunk és pártunk elvette a második, nagyon fontos felzárkóztató évet), aztán vissza tapossuk őket a sárba. Hát ehhez nem fogok tovább asszisztálni...
Május: születésem hava és búcsúmé is ettől a hivatástól. Mivel sose voltam hajlandó segget nyalni, ezért csak itt tartok, ahol tartok. Mert a gerinc mindig fontosabb volt, mint a tehetségtelenek, talpnyalók klikkjéhez tartozás. A kétkedés a munkám minőségében mindig előbbre lökött, csakúgy mint maximalizmusom. És most lett elég. Itt ülök, ölemben a laptoppal és dermedt agyhalál állapotában írom ezt a posztot. Délután négykor matekot tanítani értelmi fogyatékosoknak! - Hajrá Magyarország!

3 megjegyzés:

  1. Tegnap voltunk a csapattal a nagyvárosban - köztük ketten, akiket még nem tanítottam előbb, életükben először metrón. No jó, az új metrón én is először. Remek jó múzeumpedagógus tartott foglalkozást a Természettudományiban nekünk és lestük a teknőcöket az Orczy part tavacskájában. Megmásztuk a Gellérthegyet a Szabadság híd lábától és lenéztünk a városra. Jó nap volt. Megtehettük, mert a pályázatoknak köszönhetően úgy dolgozom, mint ki kívül maradt a Klik övezeten. Ne menj el Karcsi. szükség van az élménypedagógiára, szükség van a varázslatra.

    VálaszTörlés
  2. Hajni, nem tudok már varázsolni napi 10-12 óra munka mellett, mert belehalok - szó szerint, fizikailag és lelkileg is. Ráadásul: ismered az új szakképzési törvényt? Iskolák tömegei, azok eddig felszippantották a "férges almákat", ahogy egyik kollégánk nevezte őket minap, fognak most megszűnni. Nm indíthatunk képzést a profilunkban, de korlátlanul képezhetnénk kőműveseket, meg adatrögzítőket stb. De hol? A gyakorló konyhánkban, a cukrászműhelyünkben? És kik fogják őket képezni? Mert 2 éve nem jön hozzánk pedagógus a meghirdetett állásokra....Tudomásul vettem, hogy annyit érek, amennyi pénzem van :) Tudod, hogy mennyit érek? Vannak szülők, akiket évek alatt egyszer sem látok...sőt, szinte csak ilyenek vannak. Tudod, mennyit érek? Az ELTE 17 hallgatója volt nálam gyakorlaton bruttó 36 ezer Ft-ért. Két dolog miatt vállaltam: megváltoztatni a hallgatókat, megtanítani őket nevelni és nem mellesleg mégis csak egy kis pénz a békáknak - miközben egy pszichológus hallgató gyakorlati pénze 20 ezer. No? Ennyit érek. Két főiskolai diplomám nem ér egy egyetemi végzettséget vagy egy szakvizsgát. Ennyi.

    VálaszTörlés
  3. Karcsi! Sajnálom, de megértem a döntésedet. Ha eddig eljutottál, biztosan mindent alaposan megfontoltál. Minden jót kívánok új céljaid eléréséhez! Szeretettel: Angéla

    VálaszTörlés