2015. április 22., szerda

Hogyan tanítom...

Arra gondoltam, hogy minek itt folyton nyavalyognom, mikor úgy sem lesz jobb, mert mitől is lenne. Viszont, azt gondolom, hogy ezalatt a 30 pályán töltött év alatt sikerült egy csomó mindenre rájönni: hogyan érdemes tanítani bizonyos témaköröket, ismereteket, tudástartalmakat.  Nem állítom azt, hogy így kell, azt állítom, hogy így tanítom és működik. Működik értelmi fogyatékkal élőknél, működni fog tehát ép értelmű emberkéknél is. Persze arra nincs időm, hogy valami tematikát adjak nekik, ezért össze-vissza jönnek majd az "okosságok", ahogy éppen eszembe jutnak.

Hogyan tanítom a mértékváltást?

Hosszú évek alatt jöttem rá, hogyan lehet úgy tanítani a mértékváltást, hogy teljesen gépies legyen, ne kelljen gondolkodni hozzá. Arra jöttem rá, hogy nem az egyes értékegységek közötti váltószámokat kell megtanítanom a gyerekeknek, hanem az egészet a helyiértékekhez kell kötnöm. Ennek megfelelően, például a hosszmértékeknél, a mértékegysége tanítását jobbról balra érdemes kezdeni, tehát
nem   m > dm > ..... sorrendben, hanem jobbról:                  >  cm    >  mm

A táblázat így néz ki: egyesek helyén a mm, ml, g, tízesek helyén a cm, cl, dkg stb. A szürke rész az alaptáblázat, először csak azt tanítom meg, utána egészítem ki a többivel.

A táblázat használatához megtanítom a mondókákat, például: "mm, cm, dm, m, m, m, km". Lehet belőle ritmusjátékokat csinálni, tapsolni stb.

Hogyan használom? Nézzünk egy példát: 126 mm - váltsd át nagyobbra! a feladat.
1. A gyerekek táblázatot készítenek, beírják. Kérés: " Az utolsó számjegy kerüljön arra a helyre, amilyen mértékegység mögé van írva!"

Olvassátok le, hogy a beírt mennyiség hány cm! - Kérés: "Addig olvasd a számot, amíg a cm oszlopába nem érsz!" A válasz: 12 cm és 6 mm
Nagyobbaknál a tizedes mennyiségek váltásához:
Kérdés: "Hány egész cm-ed van? Tedd oda a tizedes vesszőt! Olvasd ki a számot!"
Gyakorláshoz érdemes a táblára rajzolni a táblázatot, abba írni és a tizedes vesszőt mágnessel ide-oda tenni. A táblázatba kezdetben először írassunk be mennyiségeket, majd olvastassunk ki belőle!
2. A gyerekek nem készítenek táblázatot, most van szerepe a mondókának. 
126mm=   dm 
Kérés: "Állj meg a ceruzáddal az utolsó számjegy fölött! Mondd ki a mögé írt mértékegységet! Mondd tovább a mondókát és mindig lépj előre egyet a ceruzáddal!"
3. Ceruzahasználat nélkül csak "nézzük" a mennyiséget és magunkban mondjuk a mondókákat.
4. Ezek után már könnyű a váltószámokat tanítani!
Kérdés: "Hányszor mondtad a m-t a km-ig? m-m-m  A válasz: Háromszor.  Kérdés:" Akkor tízszer-tízszer-tíz a váltószám, vagyis ezer."
A mondókákban éppen ezért feltétlenül szükséges a kg-dkg, km-m közti feleslegesnek tűnő mértékegységeket tanítani. 
Jó tanítást!

4 megjegyzés:

  1. Zseniális!
    Mérnök msc-hallgatóként és több kistesó korrepetálójaként se jutott ez eszembe.

    VálaszTörlés
  2. 30 év alatt "könnyű" ilyesmikre rájönni, ráadásul végigtanítottam a magyar oktatás minden színterét: általános iskolát, középiskolát és most egyetemistáim is vannak :)
    Igyekszem viszonylag gyorsan feltölteni ide a többi anyagot is

    VálaszTörlés
  3. Remek gondolat és kivitelezés, ajánlhatom másoknak is ugye a könyvvel együtt?

    VálaszTörlés
  4. Persze, szeretném, ha hasznára válhatna azoknak, akik tudják használni :) Hamarosan, talán a nyár végén megjelenik a könyvem folytatása - talán érdekes lehet az iskola valódi világa mindenkinek. Addig részleteket lehet már olvasni az újból az OFOE honlapján.

    VálaszTörlés