2017. március 24., péntek

Mert együtt lenni jó

No, akkor ismét természetismeret. Csak mert annyira jó volt (megint). Témakör: gravitációs kölcsönhatás egy alapozó óra után.
Óra eleje: felvezetem, mi várható. Csoportmunka, gravitációs kísérletek
Csoportalakítás: Hány lába van a ...? Katicának (vannak, kik négyen állnak össze :) ne feledjük, hogy értelmi fogyatékos srácokról van szó), póknak, galambnak, lónak. Nos, meg is van a négy csoport, ahogy szerettem volna. Ismertetem a problémát: előző órán házilag készül "kilövő" szerkezettel gurítottuk el a labdákat és mértük meg a megtett utat - otthoni gondolkodás volt, hogy melyik miért addig gurult, miért állt meg stb. Ma fogjuk megbeszélni.
A képen a labdák és a kilövő szerkezet: egy-egy diák mutatóujja tartotta a megjelölt pontokon a guminál a csúzlit, egy harmadik kilőtte a megadott pontig húzva a kartoncsíkot.

Ma pontosabb, objektívebb mérést szeretnénk. Rájönnek, hogy lejtőn kell elindítani a labdákat!  A csoportok nekilátnak elkészíteni: egy-egy centit mérnek vissza az előre feldarabolt kartonpapír-csík oldalán, karcolják és felhajtják, így a labdák nem gurulhatnak oldalra. Mérnek, vonalzót használnak!
Elkészültek a csíkok. Összerakjuk a pályát a négy darabból, feltámasztjuk a könyvtorony tetejére és kezdődnek a gurítások: ismét mérünk, most már mérőszalaggal. mivel egy linóleumcsík 2 m széles, így csak a tőle eltéréseket mérjük és számolniuk kell.


Az előző órai táblázatba írjuk az eredményeket, majd kezdődhet a feldolgozás: miért indulnak el a labdák? Mitől függ a sebességük? Miért állnak meg? Milyen erők hatnak rájuk? Mi a súrlódás? Van-e köze a tömegnek és a súlynak a gurítás hosszához? Mi a különbség tömeg és súly között?
És tudják! Értelmi fogyatékos gyerekek pontos válaszokat adnak!
Jön a tőrdöfés. Matek és nem én tanítom: ha tudom, hogy mekkora a legmesszebb guruló labda tömege, akkor ki tudom-e számolni nagyjából a legkisebb tömegét????
Ez nem megy. Próbálkoznak, de nem megy. 
- Nem tanultátok még az egyenes arányt? - kérdezem.
- De.-mondják nem túl meggyőzően.
Gyorsan megértetem velük és kiszámoljuk. Majd lemérjük. Nagyjából pontos az eredmény.
Még egy játék belefér a 40 percbe: sorba tudnátok-e rakni tömegük szerint a labdákat. Körbemennek a lasztik - taktilis érzékelés - és megszületik a sorrend. Közösen megállapodnak és utána mérünk. Gramm- ban, amit átváltatok dekára is, biztos, ami biztos.
Ekkor csengetnek ki. Jó volt együtt lenni megint. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése