2016. november 18., péntek

Napló iskolámból 9.

8 óra. Minden második pénteken. Zsinórban. Közben délelőtt ügyeletes vagyok a kapuban is, tehát nincs szünetem sem.
8 óra. Borzasztó és remek dolog. Aki tanított már (vagy volt együtt több gyerekkel órákon át), az pontosan tudja, hogy miért nagyon kemény. No, tegyük még hozzá az értelmi sérülést mindenkinél és akkor talán elképzelhető a kihívás. 15 SNI-s gyerek, igaz, ketten hiányoznak ma, betegek. (Egyikük tetves és nem jöhet addig suliba, amíg ki nem írtja hajából.)
Másrészt meg nagyszerű dolog. Hét óra egyfolytában a saját osztályommal: úgy szabdalom szét az órákat, tananyagokat, ahogy akarom, ahogy a kölykök bírják.
Mi volt ma?
Első óra rendes töri: beszélünk kicsit Könyves Kálmánról. Közben bolond lennék nem kihasználni a benne rejlő nevelési lehetőséget: a tudás hatalom... Feldolgozzuk az olvasmányt. Mindenki gyakorolja az olvasást, értelmezzük a szöveget, vázlatot írunk. Három mondat a füzetben a tanulnivaló. Még arra is jut idő, hogy elolvassuk a Szent László legendát, megnézzük képről a "pénzt", beszélgessünk róla. Mindez 40 percben, mert ennyi idő nálunk egy tanítási óra. A foglalkozást az 1-2-3 élménypedagógiás játékkal zárjuk. 
Szünet. Hosszú szünet, reggelizős 20 perc, nekem a kapuban. Ügyelek. 
Második és harmadik óra. Van , aki még a nyolcas fonással bajlódik, képtelen megtanulni annak nagyon egyszerű menetét - oviban szoktam a gyerekekkel fonatni. De dolgoznak vele. Aki már végzett, az nekilát a sámándobnak. Ezt egy múzeumpedagógiai foglalkozáson láttam, adaptáltam. A hozzá szükséges kemény papírhengert évek óta a szomszédomtól kérem el. Neki csak szemét lenne, nekem nagyon nagy segítség. Ezt darabolják a gyerekek fémfűrésszel: mindenki megtanul fűrészelni, csiszolni, mert egy fűrészeli a sajátját, egy pedig segít neki. Aki megvan vele, az felír rá egy nagyon szép korabeli versecskét. A tetejére műbélt kellene feszíteni, de nem nagyon kapható ilyen széles, meg drága is, ezért egyszerű sütőpapírt használunk. Erre kerül a magyar életfa, világfa és kész is. Persze nem ilyen egyszerű ez: meg kell szervezni a munkát, fenntartani a rendet, tisztaságot, fegyelmet stb.
Nem is akarnak szünetet tartani, dolgoznak. Közben ügyelet nekem folyamatosan. A harmadik óra végére mindenki elkészült a fonással, dobbal. Értékelem, majd mindenki négyes-ötös osztályzatot kap.
Aztán jöhet a játék - nekik. Ugyanakkor nagyon komoly képességfejlesztés: megtanulni tájékozódni, irányokat stb. QR kódos játék térképpel. Két csapatban versenyzünk, a játék során bejárjuk és megismerjük a környéket. Beszélünk Petőfiről, Madáchról, Kölcseyről stb.



A kódokat megcsináltam  már szerdán, csütörtök délután, a délutáni értekezlet után kimentem és kiraktam a megfelelő helyekre. Abban bíztam, hogy megtaláljuk másnap. Remek volt a játék!
Vissza a suliba. Még csak dél van. Megbeszéljük a verseny tapasztalatait, hogyan lehetett volna jobban tájékozódni, hogyan kell tájékozódni.
Elkészült egy csoportkép is, kér, hogy nincs rajta mindenki és én is lemaradtam róla, mert elfelejtettem a fényképezőgépemet:
Még csak a hatodik  óra, ezt rendben megtartom: természetismeret. Szexualitás. Nem kívánt terhesség megelőzése. Az óvszer kézről kézre jár. Jót vihognak a tegnap letöltött rajzfilmen: nagyon aranyosan hívja fel a figyelmet a védekezés fontosságára és helyes eljárására. Nagyon felnőttesen viselkednek. A következő óra majd rázós lesz, mert akkor bármit kérdezhetnek. Persze írásban és névtelenül. A digitális táblán mutatom a védekezési módszereket, lehetőségeket, majd "játékképpen", ismétlésnek összerakják csoportmunkában a táblán a  nemi szerveket.
Hetedik óra: elfáradtak. Ez osztályfőnöki, lazítunk. Kihúzzuk a karácsonyi ajándékozáshoz a neveket: Újra megbeszéljük a szabályokat: nem áruljuk el, hogy kit húztunk. Nem vesszük, hanem készítjük az ajándékot, úgy, hogy nagyon alaposan megismerjük a kihúzottat. Aztán hagynám őket lazítani, de a kérdésre, hogy mi legyen, a játékot választják a digitális táblán. Rokonértelmű szavakkal játszanak - a programot két éve készítettem, mindig nálam van talonban. Kiderül, hogy nem ismerik a precíz, gőgös, kevély, szellemes stb kifejezéseket. Örömmel játszanak. Blöffel fejezzük be a közös játékot: felteszem a kérdéseket, aki tudja rá a választ,az jelentkezik. Aki nem tudja, az is jelentkezhet, de ha éppen tőle kérdezem a választ és nem tudja, akkor kiesik. Tehát blöfföl.
Nyolcadik óra: közös tesi: Nem én tanítom őket, a logikát nem is értem. Én egy másik szegregált osztállyal és kollégám az enyémekkel. Összevonjuk őket és dolgozunk, játszunk.
Fél négy. A gyerekeknek jó hétvégét kívánok, küldöm őket kirándulni, sportolni, olvasni stb. Én meg ballagok haza, a lábaim ólmosan nehezek, agyam kiürült, mintha simára gyalulták volna. Pedig csak olyan nap volt, mint a többi.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése