2014. március 17., hétfő

Van lejjebb ennél?

Ma ( és szinte mindegyik nap, csak a kudarc színtere más és más óra, azaz műveltségterület) jó 20 percet szántunk arra a kérdésre, hogy mínusz 2 meg 5 az mennyi is?! Szakiskola 10. osztályában. De elképzelhetjük Petőfit a forradalomban "lyukas zászlóval, tankban), vagy éppenséggel  a tigrist Afrikában, Arany Béla árpádházi királyt és a többi sületlenséget. A jövő nemzedéke, szakmunkása, kisiparosa...
Jöjjön hát lazításnak egy kis összefoglaló a török korból a kölykök dolgozataiból összeállítva. A szó szerinti idézeteket idézőjelbe tettem, az időrendi sorrendet a gyerekek adták "tudásukkal".

"A 20. században az országra támadtak a törökök. Vezetőjük Szulejmán volt, láttam a tévében. Mellesleg a törökök tatárok voltak" és "rátámadtak Nándorfehérvárra, amit Hunyadi Mátyás védett. Majdnem elfoglalták a várat, de Dugóvics Titusz hősiesen leugrott a falról". "Ennek emlékére nem koccintunk sörrel."

10.osztály. Az írásukról nem beszélek, sokan saját nevüket nem tudják leírni és 30 év gyakorlata sokszor kevés, hogy megfejtsem, mit is akartak írni. Álljon még itt egy "kedves" titkosírás. A megfejtőknek segítség lehet, hogy a röpdoga az I. világháborút akarta összefoglalni. Betű szerint bemásolom a s dolgozatot:

"öszefoglálás 1-ső V I L Á G H Á B U R U

1914-benen meg ölik ferenc ferdinándót és igy róbontki a hóbórú meg őtel a felsegétis és volt kető hatlmak:
Antond: Órosz, Angol, olasz, Spnyol
kőzpkihatrd:olasz, Ausztia, nen? (ezt a "betűt" én sem tudom elolvasni), Magyár
a két hatalom egy másol csatóztok  a gyómtot akár szerezni és villám hóbórút akár a Nemet de ez nem valosut meg mert fel talája lővésórk? meg sok púskot és a vadózkepete is a fekete kéz így titka szevezt


No komment...





4 megjegyzés:

  1. Egész jól leírja, hogy a központi hatalmak ,,gyarmatot'' (,,gyómtot'') akartak szerezni, és ,,villámháborúval'' kísérleteztek, de a modern technika (gépfegyver, ,,puska'') és a frontok megmerevedése (,,lövészárok'') miatt ez nem sikerült. A szövetségek leírásánál az olaszt mindkettőbe berakja, kérdés, hogy tudatosan-e, Olaszország ingadozó taktikájára utalva (sancto egoismo). Németországot ugyan kihagyja a központi hatalmak felsorolásából (bár a ,,nen?'' lehet hogy ,,német'' akart lenni), de a leíró részben már megemlíti, a motiváció (gyarmatszerzés) korrekt leírásával.

    A ,,vadászgépek'' (,,vadózkepete'') szerepére való utalás persze gondolom anakronizmus, a második világháborúból keverhette be, a titkos szervezetek (fekete kéz) megemlítése pedig valami urban legend lehet. A lényeg persze inkább a gazdaság szerepének megértése lenne mindkét háborúban: a villámháború (amit helyesen megemlít), és a technnika szerepe (amire szintén utalni próbál) mögött igazából az van, hogy a nyugati hatalmak gazdaságilag mindig is erősebbek voltak, ezért csak a kezdeti meglepetés taktikája hozhatott volna sikert, de nem hozott, és gazdaságilag az idő mindenképp a nyugati hatalmaknak dolgozott. Mára a gazdaság és a globalizáció további erősödése valószínűtlenné tenne világháborút, és a régi típusú gyarmatszerzést (amire a dolgozat röviden utal) meg a távközlés, közlekedés fejlődése tette értelmetlenné. Kína is a gazdasági racionalitás alapján igyekszik konfliktusait kordában tartani (Hongkong, Taivan, USA). Ha a második világháborúval tudtunk volna egy-két évtizedet várni, talán egészen meg is úszhattuk volna, az európai gazdaságok szoros összefonódása miatt.

    VálaszTörlés
  2. A sörrel való koccintás, gondolom tévesztés, a török csaták helyett az aradi vértanúk emlékéről van egy ilyen hagyomány, de ez is valószínűleg urban legend:

    http://index.hu/tudomany/tortenelem/2009/10/06/160_eve_nem_koccint_sorrel_a_magyar/

    az az érdekes, hogy ilyen mozaikszerű érdekességeket megemlít, lehet benne bizonyos őszinte érdeklődés a téma iránt, amit nem tud egésszé összekapcsolni,

    VálaszTörlés
  3. Kiváló megfejtések és meglátások - gratulálok. :) Szintén gyógypedagógus?

    VálaszTörlés
  4. Tisztelt Tanár Úr,

    Köszönöm szépen a visszajelzést. Nincs ilyen tapasztalatom, matematikát tanultam, a természettudományok érdekelnek, főleg a fizika, de tapasztalatom inkább a programozás terén van.

    Cigány gyerekek között tanítottam egy időben, de csak egy rövid időre, magántanárként, főleg kíváncsiságból, kijártam vidékre egy telepre. A gyerekek különösek voltak, sokfélék családonként, voltak akik nagyon gyorsan haladtak, meg voltak családok ahol meg le voltak maradva, mert nem volt lehetőségük bejárni iskolába, itt meg az volt érdekes, ahogy a telepi gyerekek ösztönösen segítették egymást, egymás kézujjait tették össze, ha nagy számokat kellett számolni.

    A cigányok világa már régóta gyerekkorom óta érdekelt, a nyelvet is tanultam már gyerekként, családoknál is voltam fiatalkoromban, de ma inkább a régi gyűjtögető népek (eszkimók, ausztrál bennszülöttek, egyes szibériai kisnépek) világa az, amiről külön is behatóbban olvasgatni szoktam, ez a fajta antropológiai szemlélet tetszik is.

    VálaszTörlés